Vuokra

Vuokranmaksu

Hyvän vuokra-asumisen tapoihin kuuluu vuokranmaksun hoitaminen ajallaan ja mahdollisista maksuvaikeuksista ilmoittaminen. Vuokrasopimusta tehdessäsi olet saanut vuokranmaksuerittelyn koko vuodeksi. Käytä maksaessasi aina erittelyssä olevaa viitenumeroa, koska silloin maksutiedot kohdistuvat varmasti oikein. Uudet vuokranmaksuerittelyt saat vuosittain vuokrantarkistuksen yhteydessä.

Vuokranmaksupäivä on kuukauden toinen päivä. Myöhästyneistä maksuista peritään korkolain mukainen viivästyskorko.

Vuokranmaksun viivästyminen

Jokaiselle voi tulla silloin tällöin tilanteita, jolloin kaikkia laskuja ja maksuja ei pysty hoitamaan ajoissa. Näissäkin tilanteissa hyvissä ajoin sopiminen auttaa järjestelyissä. Asiakaspalvelu neuvoo sinua kaikissa vuokranmaksuun liittyvissä kysymyksissä.

Alle kahden viikon mittaisista viivästymisistä ei tarvitse erikseen ilmoittaa asiakaspalveluun. Mikäli vuokranmaksusi viivästyy enemmän tai viivästyminen on toistuvaa, ilmoita asiasta asiakaspalveluun.

Viivästyneestä vuokranmaksusta saat maksumuistutuksen noin kolmen viikon kuluttua eräpäivästä. Jos maksuvaikeutesi jatkuu, ilmoita siitä välittömästi asiakaspalveluun ja sovi maksuaikataulusta.

Lisää hyödyllistä tietoa siitä, kuinka velkaantumistilanteessa kannattaa toimia, löydät sivustolta http://maksumyohassa.fi/

Asumistuki

Asumistukea voi hakea Kansaneläkelaitoksesta tai heidän verkkopalvelustaan. Kelan sivuilta löytyy laskuri, jolla voit arvioida oletko oikeutettu asumistukeen. Asumistuen hakemista varten pelkkä asumistukihakemus Kelaan riittää. Käytössämme on sähköinen tiedonsiirto Kelan kanssa, joten kaikki tarvittavat tiedot vuokrasuhteesta menevät Kelaan sähköisesti. Yleensä Kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajan tilille.

Sähköinen lasku

Lumolla ja VVO:lla on käytössään e-laskupalvelu. E-laskupalvelu tarkoittaa, että asukkaiden on mahdollista vastaanottaa kuukausittain sähköinen vuokralasku verkkopankkiin.

E-laskusopimuksen tekoon tarvitaan viitenumero ja e-laskutunnus, jotka löytyvät vuokranmaksuerittelystä.

Vuokran määräytyminen

Vuokrilla katetaan kiinteistöjen hoito- ja pääomakustannukset. Hoitokustannuksia ovat mm. asuntojen lämmityksestä, vedenkulutuksesta, kiinteistöjen huollosta ja vikojen korjauksista aiheutuvat kustannukset. Pääomakustannukset muodostuvat asuntojen rakentamiseen otetun lainan lyhennyksistä ja koroista.

Ennakoimme vuokrakehityksen pitkäaikaisella kokemuksella eikä huomattavia vuosikorotuksia ole jouduttu tekemään. Vuosittainen vuokrankorotus ei ylitä kahdeksaa prosenttia. Poikkeuksen muodostavat toiselta vuokranantajalta ostetut kohteet, sekä mittavat perusparannukset, joiden johdosta joudutaan toisinaan tekemään muutaman vuoden mittainen vuokrankorotusohjelma tai korottamaan vuokraa kerralla enemmän kuin kahdeksan prosenttia.

Esimerkiksi huoneiston koko, kunto, sijaintikerros ja varustetaso vaikuttavat vuokratasoon. Tämän vuoksi vuokran määrä saattaa vaihdella samankin talon asunnoissa.

Sisäiset linkit

Asiakaspalvelumme auttaa vuokranmaksuun liittyvissä asioissa:
asiakaspalvelu@lumo.fi
ma-pe klo 8.30 - 15.30, puh: 020 508 5000, s-posti:

Tarvitsetko autopaikan? >>
Ota yhteys Lumo-kotikeskukseen. Yhteystiedot löydät Kotitalo-sivulta (klikkaa Kotitalo, valitse paikkakunta, valitse talo)!

Ulkoiset linkit

www.posti.fi/netposti >>
Tutustu Netpostin-palveluun